(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-PK69LFM');

Jak vybrat střední školu?

Výběr střední školy zásadně ovlivňuje budoucnost dítěte – jeho zájmy, motivaci i další směřování. Dobře zvolená škola podporuje rozvoj silných stránek, nevhodná může vést k nespokojenosti.

Spokojenost dítěte při vzdělávání výrazně ovlivňuje jeho motivaci, výkon i celkový vztah ke škole. Když se ve škole cítí dobře, roste jeho sebevědomí a chuť učit se novým věcem. Nepodceňujte důležitost precizního výběru, který může trvat i několik měsíců a zohledňovat mnoho povahových rysů vašeho dítěte. 

Při výběru střední školy je důležité zohlednit i možnosti rodičů, například dojíždění, finanční náklady nebo podporu při učení. Spolupráce mezi dítětem a rodiči zvyšuje šanci na dobré a udržitelné rozhodnutí, se kterým bude spokojená celá rodina.

Průměrné výdělky absolventů

Mzdové ohodnocení by nemělo být tím nejdůležitějším kritériem pro rozhodování o budoucí kariéře, ale přesto je důležité znát výdělky ve vybraném oboru.
Pro srovnání uvádíme data o mzdách z 2. čtvrtletí od ČSÚ – mzdy zaměstnanců se základním vzděláním činily 31 363 Kč, středoškoláci bez maturity vydělávali 33 939 Kč, s maturitou 40 643 Kč, zaměstnanci s vyšším odborným/bakalářským 47 102 Kč a vysokoškoláci 55 166 Kč. Vystudování vysoké školy tedy průměrně zvýší výdělky o 35%, samozřejmě ale i zde jsou velké rozdíly mezi jednotlivými profesemi a do menší míry i lokalitami.

 

Přijímací řízení na střední školy se od sebe mírně liší, základním předpokladem je však zvládnutí jednotné přijímací zkoušky z češtiny nebo matematiky tvořené CERMATem.

 

Jak dítěti pomoci se správně rozhodnout?

Co tě nejvíc baví ve škole nebo ve volném čase?

Proč se ptát?
Otázka otevírá cestu k přirozenému rozhovoru o zálibách a silných stránkách dítěte, aniž by to působila jako test. Když se dítě zamýšlí nad tím, co ho baví, aktivuje pozitivní emoce spojené s konkrétními činnostmi. Tyto preference často napoví, jaký typ oboru nebo prostředí by mu na střední škole mohl nejvíce sedět. Je také možné, že dítě ještě nikdy své zájmy nedávalo do souvislosti s výběrem školy.

V čem otázka pomůže:
Odpověď může jasně naznačit obory nebo školní směry, které by byly pro dítě motivující. Pokud rádo kreslí, tvoří, programuje nebo pomáhá lidem, lze začít hledat střední školy, které tyto činnosti rozvíjejí. Zároveň tak dítě získává pocit, že volba školy může být propojena s tím, co už má rádo – a ne jen povinností.

Co si představuješ, že bys jednou chtěl/a dělat jako práci?

Proč se ptát?
I když dítě svou budoucnost často ještě nevidí jasně, tato otázka ho povzbuzuje k zamyšlení nad dlouhodobějšími sny a cíli. Nejde o to najít finální odpověď, ale vytvořit prostor pro otevřenou diskuzi, během které si dítě začne uvědomovat, jaké obory jsou mu sympatické nebo jakou roli by chtělo ve společnosti plnit. Pomáhá to také rodičům pochopit, čemu dítě přikládá význam.

V čem otázka pomůže?
Představa budoucí profese může sloužit jako kompas. Dítě, které zmíní zájem o medicínu, zvířata nebo techniku, lze lépe směřovat k odpovídajícím školám, kde tyto oblasti získají pevný základ. Zároveň může rodič nabídnout konkrétní příklady – třeba známé osoby, školy nebo aktivity – které danou představu přiblíží realitě.

Jaký typ výuky ti nejvíc vyhovuje – spíš praktická nebo teoretická?

Proč se ptát?
Každý člověk se učí jinak. Některé děti milují práci rukama, jiné zase rády diskutují, čtou nebo analyzují. Tato otázka pomáhá odhalit, jaký učební styl dítěti nejlépe sedí. Kromě osobních preferencí se skrývá i motivace – děti, které se dostanou do prostředí odpovídajícího jejich stylu učení, často dosahují lepších výsledků a mají vyšší sebevědomí.

V čem otázka pomůže?
Pokud dítě preferuje praxi, může být vhodnější odborné učiliště nebo škola s praktickými obory (např. grafický design, gastronomie, mechanika). Naopak pro děti, které rády pracují s teorií a plánují pokračovat na vysokou školu, může být vhodnější gymnázium nebo lyceum. Výběr podle stylu učení pomáhá předejít nespokojenosti a předčasnému odchodu ze školy.

Jak důležité je pro tebe být ve škole mezi kamarády nebo v přátelském kolektivu?

Proč se ptát?
Sociální prostředí školy hraje obrovskou roli v tom, jak se dítě ve škole cítí a jaký má vztah k učení. Některé děti potřebují podporu kolektivu a cítí se jistěji, když mají kolem sebe kamarády. Jiným naopak vyhovuje menší, klidnější prostředí, kde je více prostoru pro individuální přístup. Tato otázka pomáhá rozkrýt, jak důležitou roli pro dítě hrají mezilidské vztahy, a může upozornit na potřebu hledat školy s konkrétní atmosférou.

V čem otázka pomůže?
Výběr školy, kde je pro dítě příjemná atmosféra, může zásadně ovlivnit jeho spokojenost a studijní výsledky. Pokud je pro něj důležitá přítomnost známých vrstevníků, je dobré zohlednit, kam jdou studovat jeho spolužáci. Pokud naopak hledá „nový začátek“ nebo preferuje menší kolektiv, může být vhodnější škola s komornějším prostředím nebo individuálním přístupem. Odpověď ukazuje, jak velkou váhu má sociální klima pro jeho rozhodnutí.

Chceš po střední škole dál studovat, nebo bys raději co nejdřív pracoval/a?

Proč se ptát?
Některé děti mají jasnou představu, že chtějí na vysokou školu, jiné chtějí získat co nejdříve kvalifikaci a začít pracovat. Ať už je odpověď jakákoli, je důležité ji respektovat – ne jako závazek, ale jako vodítko pro další rozhodnutí. Pomáhá také odhalit hodnoty dítěte – například zda klade důraz na samostatnost, kariéru, nebo na hlubší specializaci.

V čem otázka pomůže?
Pokud dítě chce pokračovat na vysokou školu, je vhodné volit školu, která mu poskytne široký teoretický základ – například gymnázium nebo lyceum. Pokud chce co nejdříve nastoupit do praxe, může být ideální odborná škola s maturitou nebo učiliště s výučním listem. Rozhovor nad touto otázkou může také pomoci předejít volbě školy, která nebude odpovídat skutečným očekáváním dítěte ani jeho potřebám.

Gymnázium a lyceum

Gymnázium je zpravidla všeobecné a nepřipravuje na žádné profesní zaměření, připravuje však na vysokoškolské nebo vyšší odborné vzdělání. O gymnázia je v poslední době obrovský zájem, dostat se tam je velmi náročné. Rozlišujeme osmiletá, šestiletá a čtyřletá gymnázia. Všechna povinně zakončují studium maturitní zkouškou. I gymnázium může být zaměřené na specifickou vědní oblast – najdete přírodovědná gymnázia s rozšířenou výukou přírodních věd jako je matematika a fyzika, ale také gymnázia jazyková, kde se ve větší míře vyučují jazyky. 

Mezistupněm mezi střední školou s odborným zaměřením a gymnáziem je lyceum. Specializují se na různé obory, studovat můžete ekonomické či pedagogické lyceum. Po studiu tohoto typu střední školy je možné pokračovat na vysokou s podobným zaměřením. 

Odborná střední škola

Odbornou přípravu na specifickou profesi poskytuje nejlépe střední odborná škola. Ta zařazuje do vzdělávání i odborný výcvik (kosmetické služby, masérství, sportovní a rekondiční služby). Do této oblasti patří také střední průmyslové, zdravotnické, zemědělské, pedagogické nebo hotelové školy. Střední odborná škola je obvykle zakončena výučním listem a maturitou. Pokračovat z tohoto typu střední školy na vysokou není nutné, po jejím absolvování je student zcela připraven se zařadit do pracovního procesu.